Harmonisering af boligveje



Bebudet ”harmonisering” af boligveje i Fredericia Kommune vækker undring og frustration hos lokalråd, grundejerforeninger og berørte grundejere. Der er indkaldt til informationsmøde d. 18. august.


I slutningen af juni - lige før sommerferien - landede der i min e-boks et brev fra Fredericia Kommune med følgende ordlyd:

”Orienteringsbrev - proces om harmonisering af Frugthaven

Vi skriver til dig for at orientere om, at nedklassificering af Frugthaven er igangsat. Du får denne skrivelse da du er ejer af en matrikel på denne vej. Harmonisering1 af vejene i Fredericia Kommune er en proces, der vil strække sig over mange år. Omklassificering af en offentlig vej til privat fællesvej tager mellem 4 og 6 år, før vejen endeligt overdrages2 til grundejere med vej-ret til vejen.

I juni 2024 godkendte Byrådet kriterierne3 for offentlige veje og private fællesveje jf. vedhæftede bilag. Kriterierne skal fremover anvendes til en harmonisering af status for vejene i Fredericia Kommune, så grundejerne i Fredericia Kommune får ens vilkår, uanset hvor i kommunen man bor1.

På kommunes hjemmeside4 kan du se, hvilke veje der nedklassificeres i denne etape. Samlet set forventes ca. 100 km vejstrækning i Fredericia Kommune nedklassificeret5. I denne etape nedklassificeres ca. 9 km vej6.

Nedklassificeringen, som vedrører dig, er vist på vedhæftede kortbilag7, hvor den farvede streg viser det vejstykke, der nedklassificeres.

Ens for alle vejene er, at de lever op til kriterierne for at have status som en privat fællesvej. Vejene der nedklassificeres, er fordelt rundt om i kommunen8.

I henhold til Lov om offentlige veje § 15 og § 124 kan offentlige veje nedklassificeres til private fællesveje. Det betyder, at vedligeholdelsen overgår fra kommunen til de tilgrænsende grundejere med vej-ret til vejen9

(private fællesveje i byen). Kriterierne, som er opstillet for henholdsvis offentlige veje og private fællesveje, skal medvirke til at ensarte status på vejene og dermed udligne den forskelsbehandling, der er i serviceniveauet på vejene i kommunen. Formålet er at gøre forholdene ens for grundejerne, der bor på sammenlignelige veje…” 


Derefter var der to sider mere med tekniske og juridiske udredninger om baggrunden for beslutningen, som jeg ikke vil trætte læserne med her, samt to bilag, der også kan findes på hjemmesiden*. Og så slutteligt en indkaldelse til et informationsmøde d. 18. august kl 18:00 på Fredericia Rådhus. 

Jeg har forsøgt at sætte mig ind i sagen og vil på den baggrund, samt på vegne af Taulov Fællesråd og Skærbæk Beboerforening (jf. aftale med Aksel Sørensen), her gennemgå hvorfor denne information potentielt er vigtig og relevant for rigtig mange grundejere i kommunen – ikke kun de af os, der har modtaget sådan et brev d. 30. juni. 

Jeg har for overblikkets skyld understreget de væsentlige dele af citatet og indsat notehenvisninger.

Overordnet er jeg enig i, at selvfølgelig skal der ikke være ulovlige forhold på området og der skal heller ikke forskelsbehandles blandt kommunens borgere, blot fordi de bor i forskellige udstykninger, hvor der har været kørt forskellig praksis. Og jeg kan godt leve med, at det så tilfældigvis bl.a. er mig selv og min grundejerforening, det går ud over, hvis det er prisen for en fair harmonisering på området. Men at dømme ud fra det fremsatte materiale, er det ikke rigtigt tilfældet. Desuden vækkes der en masse bekymringer om fremtidige ukendte udgifter og evt. påvirkning af huspriser mv. som der ikke gøres rede for.

Og hvis jeg et øjeblik tager politiker-kasketten på, så synes jeg da det er et kæmpe demokratisk problem, hvis byrådsmedlemmerne bliver bedt om at tage stilling til en blanco-check, uden klar estimat fra forvaltningen på hvad det får af økonomiske konsekvenser for borgerne og for kommunen.


Herunder følger mine noter til brevet:

  1. At projektet omtales som en ”harmonisering” er vist et forsøg på at skjule en sur pille i et stykke sukker. For mig at se virker det fremsatte omklassificeringsprojekt i hvert fald ikke umiddelbart særlig harmonisk. Da det omfatter 7/8 nedklassificering og kun 1/8 opkvalificering. Vel at mærke fordelt med tilsyneladende tilfældig hånd ud over kommunen. Ved at kigge på kommunens kort over vejstatus og vejklasser (på fredericiakort.dk), har jeg umiddelbart kunnet lokalisere yderligere 40 andre offentlige veje i Taulov og Skærbæk tilsammen, som opfylder samme objektive kriterier for nedklassificering, som er tilfældet for Frugthaven. Der ud over en håndfuld, som omvendt burde opklassificeres fra privat fællesvej jf. samme kriterier.

  2. Ud over at det er et lovkrav, at sådan en sag skal behandles af 2 forskellige kommunalbestyrelser (og således med mindst 4 års mellemrum, hvilket brevet ikke nævner noget om), så er det ikke andet end rimeligt at give en meget lang varsel om, at man som grundejer står til en stor ekstraregning i fremtiden. En information det også er relevant at oplyse ved evt. hussalg. Og som grundejerforeninger eller vejlaug har behov for at indkalkulere i budgettet.

  3. Jeg har været tilbage og kigge på udvalgs- og byrådsreferater og sagsfremstillingen fra møderne sidste år. Der har udelukkende været tale om principielle beslutninger om kriterierne for klassificering af veje generelt. Tilsyneladende har de folkevalgte politikere således ikke været orienteret om præcis hvilke veje, der er i spil, hvor omfattende ændringen er og hvilken økonomiske konsekvens det får for hhv. kommunen og grundejerne. Af samme grund valgte De Konservative at stemme nej til forvaltningens indstilling til byrådet – har jeg fået bekræftet af Tommy Rachlitz Nielsen.

  4. I brevet er der desværre ikke henvist specifikt til hvor på hjemmesiden*, man finder denne information. Men efter noget søgning fandt jeg frem til denne side www.fredericia.dk/da/borger/trafik-veje/harmonisering-af-veje? Hvor alle de andre kortbilag også er at finde.

  5. Jeg har ingen steder kunnet finde en opgørelse af hvilke veje der er i spil for at nå op på 100 km i alt. Men det har jeg anmodet forvaltningen om at redegøre for inden mødet d. 18. hvis det er muligt. Og kan de ikke det, så synes jeg som sagt, der er tale om en blanco-check.

  6. Af hjemmesiden fremgår det at de 9 km vej (og ca. 1 km offentlig sti) udgøres af i alt 14 veje rundt om i kommunen. Her i Taulov er det udelukkende de 3 veje (Frugthaven, Bærhaven og Urtehaven), som min egen grundejerforening Søholmeparken består af. Det har selvsagt vagt forundring hos foreningens bestyrelse. I Skærbæk er det kun Ellipsen, der er berørt. Det er således 20% af første etape (1.895 meter vej og sti) der skal findes her i området. Hvoraf stien mellem kirken og præsteboligen også er omfattet, selvom det er en meget benyttet skolevej.

  7. Det fremsendte kortbilag for Frugthaven, der også kan findes på hjemmesiden, viser ganske vist alle de 3 veje, der er omfattet af nedklassificeringen, men man kan ikke se hvilke andre veje, der evt. får samme tur. Når man så sidder på fredericiakort.dk og sammenligner med vejene i f.eks. Vidtskue-kvarteret eller Krybily på hhv. øst- og vestsiden af Søholmeparken, så ser billedet stadig ikke særlig harmonisk ud efter omlægningen, da Krybily i forvejen overvejende (men ikke 100%) er privat fællesvej, mens en stor del af boligvejene langs Vidtskuevej fortsat er offentlige. Men det må jo så forventes at de kommer til at stå for tur i en af de næste etaper op til de 100 km. Og det er her sagen bliver relevant for mange flere, da metoden i første etape må forventes at danne præcedens for de øvrige.

  8. Igen: den spredte fordeling af de 14 veje over hele kommunen, gør det lidt uoverskueligt at sammenligne udmøntningen af kriterierne, når der ikke findes et samlet kort over alle ca. 100 km.

  9. Inden overdragelsen kan ske, skal vejen ”bringes op til standard”. Det betyder bl.a. at der skal være mindst 25% forventet restlevetid i belægningen. Men da en asfaltbelægning forventes at kunne holde ca. 30 år, så er ¼ levetid kun 7,5 år. Det kan i praksis nemt opnås, ved blot at reparere de værste revner, slaghuller og frostsprængninger med en lappeløsning. Vi risikerer således at få overdraget et sminket lig. For Søholmeparkens vedkommende er det så heldigvis ikke tilfældet, da vi fik ny belægning på efter det omfattende kloakeringsarbejde for nogle år siden. Rørene til kloak og vejafvanding nede i vejen, må således også formodes at være meget fine, så det ikke skal graves op de næste mange år. Men fortovene er mange steder i temmelig ringe forfatning.


Jeg håber der vil være en god repræsentation til stede fra både Taulov og Skærbæk og de berørte grundejerforeninger til mødet d. 18. Beklageligvis er mødedatoen næsten sammenfaldende med bladets udgivelsesdato, så det er jo nok for sent for dig at deltage, hvis du først læser om mødet nu.

Bestyrelsen for Taulov Fællesråd og for Skærbæk Beboerforening påtænker at følge sagens udvikling i tiden fremover. Vi vil også i det omfang det er muligt, forsøge at bistå de lokale grundejere, der evt. ikke selv har en grundejerforening til at tale for sig overfor kommunen. Det er en del at vores formålparagraf. På den måde kan både grundejerforeningerne og enkelte grundejere få noget igen for deres medlemskontingent.

Og så er det da også en sag jeg personligt kommer til at følge op på politisk, hvis jeg bliver valgt ind byrådet til november. Men jeg vil jo så være inhabil for så vidt Frugthavens skæbne angår. Men løbet er nok også kørt for den første etape. Så nu gælder det bare om at få forvaltningen til at kører en god og fair proces.

Kortudsnit over Ellipsens nedklassificering, markeret med rød linier for vejstrækninger.
Kortudsnit over Frugthaven, markeret med røde linier og vejstrækninger. Andre veje og stier, der nedklassificeres i nærområdet er markeret med grå linier.

Tekst: Thorbjørn Søndergaard, Taulov Fællesråd. Torsdag den 7 august 2025

.