Taulov Fællesråd
Hvem er vi og hvad laver vi?
Taulov Fællesråd
blev stiftet d. 4. marts 1976 som en sammenslutning af byens
grundejerforeninger. Det skete dels som protest mod de stigende problemer med
rotter og trafikale udfordringer vedr. det daværende aktive deponi på
Holmemarksvej 25. Dels for generelt at give borgerne i byen en fælles front
over for ”formynderiet” i Fredericia Kommunen, som Taulov Sogn var blevet
indlemmet i ved kommunalreformen få år tidligere. Den kamp kæmper vi fortsat,
da det til tider føles som om at Fredericia Vold er meget vanskelig at se ud
over fra indersiden. Men vi har generelt en god dialog med både forvaltningen
og de skiftende politikere. Deponiet er som bekendt for længst blevet nedlagt
og udgør i dag det 8 ha store rekreative ”Taulov Fællesområde”, hvor bl.a.
vores attraktive hundeskov nu ligger. Kommunen ejer fortsat matriklen, men det
er Fællesrådet, der står som bruger og daglig forvalter af området.
Hvem er i bestyrelsen i Taulov Fællesråd?
Pt. består bestyrelsen af 5 bestyrelses medlemmer og 1 suppleant. Alle arbejder
frivilligt for forskønnelsen af Taulov. Vi bestræber os på at bestyrelsen
består af et bredt udsnit af beboerne i byen, der har forskellige synspunkter,
behov og mærkesager.
Hvad er Taulov Fællesråd i dag?
Taulov fællesråds medlemmer består
af ca. 16 grundejer- og beboerforeninger med til sammen i alt ca. 650
husstande, foruden 10-15 individuelle medlemmer. Hvoraf de fleste således
betaler medlemskontingent via opkrævningen fra deres egen grundejerforening.
Foreningen varetager medlemmernes interesser over for offentlige myndigheder,
virksomheder m.fl., idet Fællesrådet kan påtage sig opgaver, der har almen
interesse for de lokalsamfund der er tilsluttet Fællesrådet, og som af
bestyrelsen skønnes at være til fælles bedste. Samt gennem dialog med
offentlige myndigheder, lokale virksomheder og borger- og grundejerforeninger at
fremme det lokale fællesskab. Vi bliver ofte hørt i kommunale anliggender eller
lokalplaner, samt trafikale udfordringer og har faste møder med forvaltningen
og politikerne flere gange om året.
Hvor får vi penge fra og hvad bliver det brugt til?
Vi
råder årligt over en pulje på pt. 40.000 kr, der er afsat politisk fra Fredericia
Kommunes ”Teknik og Miljøudvalg” til landsbypulje-midlerne. Det er en form for
bloktilskud til landsbyerne i kommunen, som vi kan råde relativt frit over.
Skærbæk Borgerforening og de øvrige lokalråd i kommunen har tilsvarende puljer.
Men de uddeles kun til landsbyer, der har et formelt demokratisk valgt lokalråd.
Med andre ord: Uden Taulov Fællesråd – intet tilskud. Midlerne kan anvendes til
forskellige projekter som eks. Hundeskoven, en legeplads, motionsredskaber og
andre faciliteter, Stationsbygningen, Naturstier, foldere og formidling om
byen, bl.a. gennem driftsstøtte til Taubæk-nyt mv. Vilkåret for disponering
over puljen, er at det skal være almennyttige formål og må ikke være til
aktiviteter og anlæg på privat grund (herunder grundejerforeningernes
fællesjord). Desuden kan der selvfølgelig søges andre offentlige og private
puljer og fonde til støtte af vores projekter.
Hvorfor skal man bakke op om Taulov Fællesråd?
Vi mener Taulov Fællesråd er en god ting for Taulov
og omegn, i det vi arbejder på at gøre byen så attraktiv og præsentabel som
muligt. Hvilket både gør det et rart og trygt sted at bo, men også kan være med
til at øge værdien af din bolig, den dag du evt. skal sælge.
Borgerne i lokalsamfundet har lettere ved at komme til orde i større
sammenhæng, når vi står sammen.
Hvordan støtter man Taulov Fællesråd?
Man støtter op om
Taulov fællesråd ved at sørge for at ens grundejerforening melder sig ind og
bidrager med kontingent pr. husstand. Pengene går til drift og administration
af Taulov Fællesråd. Taulov Fællesråd kigger på alle indkommende forslag til
forskønnelse, forbedringer og andre initiativer som vi modtager, det er
selvfølgelig ikke givet, at alle kan blive realiseret, da vi ofte er nødt til
at prioritere midlerne til det, der giver bedst værdi for byen.
Hvad har Taulov Fællesråd gjort for
området?
Ud over vores egne mindre projekter, har Taulov Fællesråd i tidernes løb
indgået i mange større projekter, hvor vi er lykkedes med at påvirke
beslutningerne – også langt ud over de midler, vi selv råder over. Eksempelvis tog
fællesrådet initiativ til at få ført Stakkesvang over jernbanen på den nye bro
i 2012, som har været et ønske til aflastning af viadukten på Kirkevej, lige
siden jernbaneoverføringen for enden af Østergade blev lukket i 90’erne. Som et
andet eksempel kan nævnes etablering af lysregulering i krydsene på Kolding
Landevej v. Skærbækvej, Tingvejen og Taulov Kirkevej i 2009.
Vi var med ved etableringen af Taulov Folkeskov på Møllersmindevej nord for
byen i 2020.
Vi indgår for tiden i en borgergruppe mod trafikstøj sammen med Erritsø og
Snoghøj.
Kontakt Taulov Fællesråd
-
Bestyrelsen
Formand: - Lars H. Olsen
- Bakkevej 23, Taulov
7000 Fredericia
Email: taulovfaellesraad@gmail.com -
-
Medlemmer:
Tinne Gaardmand
Martin Laugsen - Maibritt Kronborg
- Thorbjørn Vang Søndergaard
-
- Kasserer:
- Anne Fremlev
Blomsterhaven 26
7000 Fredericia
Tlf.: 30 61 23 15
Email: anne@fremlevk.dk
Vedtægter
§ 1 Formål
Fællesrådets
formål er:
- At varetage medlemmernes interesser over for offentlige myndigheder, virksomheder m.fl., idet Fællesrådet kan påtage sig opgaver, der har almen interesse for de lokalsamfund der er tilsluttet Fællesrådet, og som af bestyrelsen skønnes at være til fælles bedste.
- Gennem dialog med offentlige myndigheder, lokale virksomheder og borger- og grundejerforeninger at fremme det lokale fællesskab.
§ 2
Medlemmer
Som
medlemmer af Fællesrådet kan optages grundejerforeninger, beboerforeninger og
andre upolitiske foreninger samt interesserede enkeltpersoner hjemmehørende i
Taulov, Børup, Studsdal og Oddersted.
§ 3 Valg
Fællesrådet
ledes af en bestyrelse. Valg til bestyrelsen finder sted ved den årlige generalforsamling.
Der vælges 3-5 medlemmer til bestyrelsen for 2 år - således at 1-2 medlemmer
afgår på lige år, og 2-3 medlemmer afgår på ulige år. Endvidere vælges der
hvert år 1-2 suppleanter til bestyrelsen samt 1 revisor og 1 revisorsuppleant.
Valgbare og stemmeberettigede er alle fremmødte myndige restancefrie medlemmer,
der er tilsluttet Fællesrådet via en forening eller som enkeltpersoner. Hver
husstand har én stemme. Bestyrelsen konstituerer sig med formand, kasserer og
sekretær.
§ 4
Generalforsamling
Generalforsamling
afholdes hvert år i marts måned og indkaldes med mindst 14 dages varsel via et
medie, som bestyrelsen finder bedst egnet til formålet: at nå ud til flest
muligt af medlemmerne og lokalsamfundet.
Generalforsamlingen afvikles efter følgende dagsorden:
- Valg af dirigent.
- Formandens beretning om Fællesrådets virke i det forløbne år.
- Kassereren forelægger det reviderede regnskab til godkendelse, samt forslag til budget for den efterfølgende periode.
- Behandling af indkomne forslag.
- Fastsættelse af kontingent.
- Valg af medlemmer samt suppleanter til bestyrelsen.
- Valg af revisor samt revisorsuppleant.
- Eventuelt.
Forslag til behandling under punkt 4 i dagsordenen – dog jævnfør § 9 – skal være formanden i hænde senest 8 dage før generalforsamlingen.
Generalforsamlingen er uanset fremmødte antal medlemmer altid beslutningsdygtig. Hver af de fremmødte stemmeberettigede medlemmer har een stemme. Alle beslutninger træffes ved almindelig stemmeflertal. Ved bestyrelsens møder føres protokol.
§ 5
Kontingent
Til dækning
af omkostninger ved Fællesrådets virke opkræves et årligt kontingent, som
fastsættes af generalforsamlingen. Der fastsættes 2 satser:
- Helårligt kontingent pr. husstand, idet foreninger betaler efter medlemstal.
- Helårligt kontingent pr. husstand for husstande som ikke er medlem via en grundejer-, borgerforening.
Kontingent betales ultimo september.
§ 6 Regnskab
Fællesrådets
regnskaber går fra 1. marts til 28. februar. Der udarbejdes et budget forslag
for det kommende år, og en status for det forgående år forud for
generalforsamlingen. Disse underskrives og fremsendes til revision senest 5.
marts, således at regnskabet med revisors påtegning kan fremlægges på den
årlige generalforsamling.
§ 6.1
Tegningsberettigelse og hæftelse
Stk. 1 –
Tegningsret.
Foreningen
tegnes ved underskrift af formand og kasserer i fællesskab eller af tre
bestyrelsesmedlemmer, hvoraf den ene skal være formand eller næstformand.
Stk. 2 –
Hæftelse.
Foreningen
hæfter for sine forpligtelser med den til enhver tid tilhørende formue.
Der påhviler ikke foreningens medlemmer eller bestyrelse nogen personlig hæftelse.
§ 7
Arbejdsform
Fællesrådets
bestyrelse skal søge at løse de opgaver, som Fællesrådets medlemmer skriftligt
stiller forslag om. Fællesrådets bestyrelse vurdere og prioritere opgaverne for
enten videre bearbejdelse eller afvisning. Når bestyrelsen finder det
nødvendigt, kan den med 14 dages varsel indkalde til orienteringsmøde.
§ 8
Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær
generalforsamling indkaldes med samme varsel som ordinær generalforsamling og efter
følgende retningslinjer:
- Efter flertals beslutning på den ordinære generalforsamling.
- Efter bestyrelsens flertalsbeslutning.
- Efter begæring af min. 1/5 af myndige restancefrie medlemmer.
Begæring herom skal ske skriftligt til formanden og indeholde skriftligt formuleret begrundelse.
§ 9
Vedtægtsændringer og opløsning
Vedtægtsændringer
eller forslag til opløsning af Fællesrådet skal være bestyrelsen i hænde senest
1. februar, og kan vedtages på en generalforsamling, såfremt forslag herom har
været bekendtgjort senest 14 dage før generalforsamlingen, og såfremt 3/4 af de
fremmødte medlemmer stemmer for forslaget, der ellers bortfalder.
Således
vedtaget på den stiftende generalforsamling den 4. marts 1976
Vedtægtsændringer
foretaget på generalforsamlingen den 22. februar 1977
Vedtægtsændringer
foretaget på generalforsamlingen den 29. marts 1978
Vedtægtsændringer
foretaget på generalforsamlingen den 19. marts 1979
Vedtægtsændringer
foretaget på generalforsamlingen den 20. marts 2000
Vedtægtsændringer
foretaget på generalforsamlingen den 19. marts 2003
Vedtægtsændringer
foretaget på generalforsamlingen den 25. marts 2004
Vedtægtsændringer
foretaget på generalforsamlingen den 20. marts 2014
Vedtægtsændringer
foretaget på generalforsamlingen den 15. marts 2016
Vedtægtsændringer
foretaget på generalforsamlingen den 21. marts 2022